Exempelbild

2019-12-04

En fulländad webbplats som älskas av besökarna och Google - tips och trix för redaktörer

Att skapa och publicera kvalitetsmässigt innehåll till webbplatser i dag är ett hantverk. Innehållet ska skrivas utifrån besökaren, det ska kunna hittas av och rankas högt av både den interna sökfunktionen och externa sökmotorer. Det krävs att googlare klickar in på sidan, stannar kvar, klickar sig vidare på sajten och i slutändan också gör ett avslut, exempelvis fyller i formulär, kontaktar eller köper något av dig. På webbplatser för offentlig verksamhet krävs det att innehållet är tillgänglighetsanpassat och skrivet i klarspråk. Ibland krävs allt det här på flera språk.

På det här webinaret tipsar vi om vad som är viktigt att tänka på för redaktörerna och hur man får till det där lilla extra med innehållet på sin externwebb.

Vi tipsar om vad andra har gjort bra, med allt från lyckade webbplatser i sin helhet till enskilda detaljer som någon har lyckats särskilt bra med.

Om Ulrika

Ulrika Billström är en gammal webbredaktörsräv som ser till att kunderna blir proffs på SiteVision med utbildningar både för redaktörer och administratörer.