Exempelbild

Södertörns högskolas externwebb 2.0. #10yearschallenge

2019-03-01

Följ Södertörns högskolas digitala resa

Södertörns högskola har lanserat sin nya webb och målet är att den ska få studenternas vardag att rulla. De bjöd på en inblick i sin digitala resa genom en 10 years challenge på sitt Instagram-konto. Vi ville gärna dela den eftersom det ger en tydlig bild av skillnaden mellan den tio år gamla webben och den senaste versionen, när det gäller användarupplevelse.

Vi gjorde en effektkartläggning tillsammans med vår designpartner Advant för att se vilka som är de främsta målgrupperna. Vi såg direkt att det är studenterna som är mest prioriterade, både de som redan går på skolan och de som är intresserade av att söka in, berättar Catharina Carlsson, projektledare, Soleil.

Genom effektkartläggningen kunde vi säkerställa att vi verkligen utgår ifrån användarnas behov. Med hjälp av intervjuer med studenter, forskare och lärare grupperade vi användarna i olika grupper utifrån behov och beteenden.

Studenter var klart den viktigaste målgruppen. Därför har det varit mest centralt att samla alla tjänster som riktar sig till studenter, säger Catharina.

Numer presenteras till exempel alla utbildningar på ett mer målgruppsanpassat sätt istället för att det bara finns information som är skriven rakt upp och ner.

Det syns stora skillnader mellan den tio år gamla webben och den senaste webben genom en snabb blick på startsidan. Det känns kul att få vara med och bidra i deras digitala resa, tycker Catharina.

Läs mer om effektkartläggningen.

Besök sh.se.

560

Så här såg den tidigare versionen av sh.se ut. #10yearschallenge

Kontaktperson

Per Johansson

VD, Tf Sälj - och Marknadschef
+46 73 370 06 92

Kontakta mig

Tack för ditt mail!

Tack för ditt mail! Vi kommer kontakta dig så snart som möjligt.