Individanpassad användarupplevelse – öka kundnöjdheten på webben med maskininlärning

Med hjälp av så kallad maskininlärning, som är en sorts artificiell intelligens (AI), skräddarsyr vi tjänster för att ge individanpassade användarupplevelser. På det viset får dina användare information som är helt anpassad utifrån situation och behov, exempelvis tid på dygnet, geografisk position eller enhetstyp.

Spara tid åt dina besökare på webben med individuella rekommendationer

Olika besökare söker olika typ av information på en webbplats beroende på många olika faktorer. Om det handlar om en webbplats kan exempelvis geografisk position eller tid på dygnet eller vilken säsong man besöker sajten på ha betydelse. Genom att ta hänsyn till dessa faktorer kan vi personalisera en eller flera sidor på sajten för att varje besökre snabbt ska hitta det just den söker. Det sparar tid för alla.

Navigeringsförslag

Genom “topp-listor” som genereras av maskininlärning kan besökaren direkt hitta rätt sidor utan att behöva lägga tid på att leta. Listorna går att skapa utifrån delmängder av webbplatsen och det går också att exkludera grenar. Det blir därför enkelt att låta rekommendationen bara innehålla sidor under en viss flik, som till exempel nyheter.

Vi kan även sortera redan skapade listor efter trolighetsgrad, samt rangordna grupper av listor i relation till varandra. Rekommendationerna kommer också ta hänsyn till hur besökaren surfat på webbplatsen och lär sig på så vis att relatera information till varandra. Produkten kan även associera översatta sidor till besökarens inställda webbläsarspråk, vilket gör att rekommendationerna kommer vara anpassade utifrån det språk som passar bäst för besökaren.

Detta sänker exempelvis bounce rate, exit och time on page betydligt.

Aktuella “Frågor och svar”

En webbplats Frågor och svar-avdelning är ofta omfattande. Genom att rekommendera frågor som är kopplade till besökarens situation kan antalet besökare som direkt hittar svaret på sin fråga öka med upp till en tredjedel. Då behöver färre besökare kontakta kundtjänst eller lämna webbplatsen med sin fråga obesvarad.

Kommande nyheter eller evenemang

När en besökare tar del av exempelvis nyheter och evenemang på en webbplats kan de få rekommenderade relaterade artiklar, som utgår från besökarens situation och omvärlden. Rekommendationen tar även hänsyn till hur besökaren surfat på webbplatsen och lär sig så vis att relatera evenemang och nyheter till varandra.

Genom att alltid kunna presentera nya relevanta förslag får besökaren alltid ett nästa steg presenterat för sig. Det kommer att höja antalet sidvisningar på webbplatsen.

Mest relevanta e-tjänster

En kommun i normalstorlek tillhandahåller ofta över 150 e-tjänster till sina invånare. Genom att rekommendera e-tjänster med hjälp av maskininlärning slipper upp till 33 procent av besökarna leta igenom alla dem. Istället visas rätt e-tjänst i den rekommenderade listan, på det språk som passar bäst för besökaren. Detta gör att fler slutför sina uppgifter, vilket både bidrar till kommunens digitalisering och effektiviserar arbetet för kundtjänst.

Arbetsprocess

Vi tar tillsammans med dig som kund fram ett eller flera förslag där rekommendationer kan vara lämpliga. Tjänsten levererar vi och sätter upp tillsammans med vår partner rek.ai.

Vill du veta mer? Kontakta oss gärna!

Du kan också gå in och testa en simulator hos rek.ai för att se exempel på hur detta kan fungera. Testa simulatorn på rek.ai:s webbplats.

Kontaktperson

Johan Andersson

Projektledare
+46 73 663 01 91

Kontakta mig

Tack för ditt mail!

Tack för ditt mail! Vi kommer kontakta dig så snart som möjligt.

Öppna produktblad

×
Något gick fel, prova igen.