Skärmbilder på visitvarberg.se

visitvarberg.se på olika skärmar

2017-09-25

Webbutveckling, Projektledning

Visitvarberg.se – snygg och välkomnande webb som lockar besökare

Varbergs kommun behövde en destinationswebb som är attraktiv och där det är enkelt att söka på evenemang och få information om vad som händer i Varberg. Soleil har utvecklat en webb med stort fokus på bilder, rörligt material och en avancerad sökfunktion.

Soleil är bra på att lyssna och snabba på att åtgärda buggar. Projektet har flutit på bra trots att vi inte har träffats en enda gång på riktigt.

Britta antonsson
marknad varberg

Citatbild

Via sin nya destinationswebb har Marknad Varberg fått en bra plattform som bas i arbetet med att attrahera besökare.

Det viktigaste med en destinationswebb är att ge en attraktiv bild av platsen och att all information finns lättillgänglig. Därför har vi satsat på mycket bilder, rörligt material och en bra sökfunktion, berättar Britta Antonsson, projektledare, Marknad Varberg i Varbergs kommun.

Varierande utseende på sidhuvuden

Webbens sidhuvud finns i tre olika varianter. På startsidan visas exempelvis en film, medan evenemang har en annan layout och sökfunktionen en tredje.

Det är stor skillnad på designen nu jämfört med den tidigare webben. Den känns väldigt levande, säger Britta.

Utvecklade mobilversionen först

Visitvarberg.se fungerar bra och ser lika snygg ut i telefon och surfplatta som på datorn, vilket var en självklarhet eftersom fler än hälften av dem som besöker visitvarberg.se använder mobilen.

Advant, som tagit fram designen, gjorde ett bra jobb och tänkte verkligen på helheten. Vi började att bygga mobilversionen av webben först, enligt Mobile first-principen. Det gör att vi slipper att rätta fel längs vägen som kan uppstå om man startat med att utveckla desktop-versionen, förklarar Johan Nordli, projektledare, Soleil.

Sökfunktion med avancerad filtrering

För att det ska vara så enkelt som möjligt att söka på olika saker att göra finns en sökfunktion som är uppdelad utifrån fyra olika kategorier; evenemang, uppleva, äta och sova.

Det var sökfunktionen som var mest utmanande. Det krävs många filtreringar för att man ska kunna söka på alla olika kategorier, berättar Johan.

Enkelt och effektivt att administrera

Varbergs kommun ville byta till ett nytt CMS (webbpubliceringsverktyg) som hänger med i utvecklingen och som är enkelt att jobba med.

Jag är mest nöjd med tillgängligheten och att vi fått ett modernt verktyg att jobba i. Kommunens officiella webb varberg.se är också byggd i SiteVision och det betyder att vi är många redaktörer i kommunen som kan CMS:et och kan dra fördel av varandra, menar Britta.

Projektledning på distans

Projektet startade i december 2016 och webben lanserades i juni 2017. Allt arbete har skett på distans med avstämningar via videokonferens en gång i veckan.

Genom täta avstämningar blir kunden mer engagerad i projektet och har möjlighet att vara mer aktiva. Det tycker jag är en fördel, säger Johan.

Soleil är bra på att lyssna och snabba på att åtgärda buggar. Projektet har flutit på bra trots att vi inte har träffats en enda gång på riktigt, avslutar Britta.

Besök visitvarberg.se


Fakta om projektet

  • Fakta om marknad varberg: Marknad Varberg är en del av Varbergs kommun och har som uppgift att marknadsföra Varberg som en attraktiv kommun att besöka, bo och verka i. Att Varberg har ett starkt varumärke skapar förutsättningar för näringslivet att må bra. Företagare väljer att etablera sig och stanna i Varberg. Det skapar arbetstillfällen och får människor att vilja bo, leva och arbeta i Varberg.
  • Framgångsfaktor i projektet: Mobile First-principen
  • Visitvarberg.se

Kontaktperson

Per Johansson

VD
+46 73 370 06 92

Kontakta mig

Tack för ditt mail!

Tack för ditt mail! Vi kommer kontakta dig så snart som möjligt.